O mnie

Moje zdjęcie
Joginka zakochana w poznawaniu kultur, językach: obcych i tym ojczystym oraz pisaniu w nich niestworzonych rzeczy. Od ponad 2 lat mieszkająca na wulkanicznej Lanzarote. Masz pytanie?Chcesz się ze mną czymś podzielić? NAPISZ DO MNIE! lanzarote.blog@gmail.com

poniedziałek, 13 czerwca 2011

El Gofio cz. II - przepisy

Ciąg Dalszy (o gofio) Nastąpił.....

Na początek krótka relacja pogodowa: piękny dzień. Pięknie dla turystów i dla windsurferów. Gorąco (!), słonecznie i duuużo chłodzącego wiatru. Co oznacza, że trzeba uważać, by się nie usmażyć :)

Wracamy do Gofio. Dziś trochę o różnych sposobach jego przygotowania, pojawi się też konkretny, lokalny przepis (wg.którego zwykłam przygotowywać gofio także ja). Podstawowy podział przygotowania to: na słono i na słodko.

EL Gofio na słono 
  1. W tej wersji mąkę gofio dodaje się  do bulionu od rybnej zupy. W ten sposób powstaje taka zagęszczona zupa, je się ją z kawałkami ryby.
  2. Drugi słony pomysł: Gofio miesza się z wodą, solą, kawałeczkami sera (najlepszy ser kozi, lokalny), oliwą z oliwek ( ja bym widziała też w tym orzechy, ale to już moje wariacje na temat)i lepi się wytrawne kuleczki.

El Gofio na słodko - lokalna receptura (moja ulubiona!):
  • mąka gofio
  • woda (do zlepienia)
  • miód lub cukier (ja wolę miód, bo zdrowiej)
  • szczypta soli 
  • niektórzy z tubylców mówią, że oliwa z oliwek, ale ja nie dodaję 
  • figi 
  • orzechy włoskie 
  • suszone morele w kawałeczkach 
  • platano (czyli kanaryjski banan)
Jak przygotować? Wystarczy zmieszać składniki w dowolnej kolejności (dodajemy wodę do mąki, reszta bez znaczenia). Całość powinna być gęsta, wodę lejemy do momentu aż masa jest zwarta. Na koniec albo rolujemy jeden długi wałeczek i kroimy jak kopytka (tudzież szagówki) albo lepimy kuleczki o średnicy ok 2 cm. 

To tak klasycznie. Z przepisami można jednak mocno eksperymentować. Składniki, które pasują do gofio to także rodzynki, suszone śliwki, daktyle oraz  inne orzechy/owoce suszone czy świeże. 

GOFIO HIT to wersja z Gran Canarii, w której dodaje się rum. Słyszałam też od pewnej Lanzarotanki, że z mąką dobrze komponuje się likier bananowy (tutejszy specjał). 

Bez wody, w sklejaniu tego praposiłku Los Guanches radzi sobie moja koleżanka z Teneryfy. Do "zlepiania" całości służą jej rozgniecione kanaryjskie banany - platano. Taki sposób nawiązywać może do braku wody na wyspach Kanaryjskich oraz możliwości szybkiego przygotowania go w ten sposób w polu, w przerwie od pracy.

Zupa mleczna z mąki gofio
W tej wersji spożywają ją najczęściej dzieci (jak pisałam w El Gofio cz.I ). Gofio w tej formie jest jak nasze poranne płatki - mąka i mleko (krowie/roślinne) zmieszane w takiej proporcji, by powstała zupa. Do tego ulubione dodatki i voila!

Podsumowując: przygotowanie gofio jest bardzo proste, smak pewnie nie jest dla wszystkich, ale korzyści dla zdrowia na pewno ogromne!

Buen provecho! - Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz